همه چيز درباره بواسير

۱۰۶ بازديد

خيلي از شماها مي پرسيد كه بواسير چيست؟ بواسير همان رگ هاي ورم كرده اي هستند كه در قسمت انتهايي راست روده و مقعد ايجاد مي شوند. مواقعي است كه ديواره هاي اين رگ ها نازك مي شوند و شروع به متورم شدن مي كنند و هنگام دفع با خارش و گاهي با خونريزي همراه است. حالا كه دانستيد بواسير چيست؟ اگر كوچكترين تغييري در اين قسمت ها احساس كرديد بهترين كار اين است كه به پزشك متخصص بواسير مراجعه كنيد.

خيلي از بيمارهايي كه به ما مراجعه مي كنند نگران و خجالتي هستند. من به شما مي گويم كه نبايد هيچ نگراني و خجالتي از بابت اين بيماري داشته باشيد. چون هر چقدر زودتر به پزشك مراجعه كنيد راه درمان بواسير هم سريعتر و كامل تر خواهد بود. پس درمان بواسير را به تاخير نيندازيد.

بواسير يا هموروئيد چيست؟

 

خيلي از شماها مي پرسيد كه بواسير چيست؟ بواسير همان رگ هاي ورم كرده اي هستند كه در قسمت انتهايي راست روده و مقعد ايجاد مي شوند. مواقعي است كه ديواره هاي اين رگ ها نازك مي شوند و شروع به متورم شدن مي كنند و هنگام دفع با خارش و گاهي با خونريزي همراه است. حالا كه دانستيد بواسير چيست؟ اگر كوچكترين تغييري در اين قسمت ها احساس كرديد بهترين كار اين است كه به پزشك متخصص بواسير مراجعه كنيد.

خيلي از بيمارهايي كه به ما مراجعه مي كنند نگران و خجالتي هستند. من به شما مي گويم كه نبايد هيچ نگراني و خجالتي از بابت اين بيماري داشته باشيد. چون هر چقدر زودتر به پزشك مراجعه كنيد راه درمان بواسير هم سريعتر و كامل تر خواهد بود. پس درمان بواسير را به تاخير نيندازيد.

بواسير يا هموروئيد چيست؟

علت ايجاد بواسير

اگر در خانواده شما كساني بوده اند يا هستند كه قبلا به بواسير مبتلا شدند, احتمال اينكه شما هم به بواسير مبتلا بشويد زيادتر است. پس علت بواسير در بيشتر موارد ارثي است. اما افرادي كه چاق هستند و يا خانم هايي كه دوره بارداري را طي كردند هم بيشتر به بواسير مبتلا مي شوند.

همينطور علت بواسير مي تواند فشار زياد به ناحيه نشيمنگاه, برداشتن اشياي سنگين, نشستن يا ايستادن طولاني مدت در يكجا, يبوست زياد و اسهال هم باشد. حالا اگر به بواسير مبتلا شده باشيد با كوچكترين عطسه, سرفه و استفراغي بواسير شما شديدتر مي شود.

علائم بواسير

علائم بواسير به روشني قابل تشخيص است. پس شما به راحتي مي توانيد علائم بواسير را متوجه شويد و در اولين فرصت خودتان را براي درمان بواسير به پزشك برسانيد. اما خيلي از بيمارهايي كه به مطب من مي آيند با اينكه علائم بواسير در آنها از قبل ظاهر شده, اما دست به كاري نزدند و همينطوري نشسته اند تا بواسير به مراحل حاد خودش برسد, و بعد كه حسابي خودشان را شكنجه داده اند, به پيش من مي آيند و انتظار دارند زودتر هم درمان شوند.

علائم هموروئيد يا بواسير

اما علائم بواسير كدام ها هستند؟ در حالت كلي بواسير با حسي ناخوشايند و درد و خارش در ناحيه مقعد همراه است. خونريزي موقع دفع هم يكي از علامت هاي شايع بواسير است. يكي ديگر از علائم بواسير ايجاد برجستگي هايي در مقعد است. شما هر كدام از اين علائم را ديديد سريعتر خودتان را به مطب پزشك برسانيد تا در زمان مناسب درمان مناسب تجويز شود و مجبور نشويد درد و اذيت بيشتري را تحمل كنيد.

بواسير را با توجه به بيرون زدگي آن از ناحيه مقعد دسته بندي مي كنند. هر چه بيرون زدگي بواسير بيشتر باشد درجه بواسير هم بالاتر مي رود. هر كدام از اين درجه هاي بواسير درمان خاص خودشان را دارند.

  • درجه يك بواسير داخلي است و وقتي كه شكم به كار مي افتد درون مجراي مقعد ظاهر مي شود.
  • درجه دو بواسير هم داخلي است و وقتي شكم شروع به كار مي كند از مجراي مقعد بيرون مي آيد ولي دوباره به داخل كشيده مي شود.
  • درجه سه بواسير خارجي است و وقتي بواسير به بيرون مقعد مي آيد مي توانيم با دست آن را به داخل هدايت كنيم.
  • درجه چهار بواسير خارجي است و بواسير كلا به بيرون مقعد مي آيد و با هيچ كاري هم داخل نمي رود و همينطور در بيرون مقعد مي ماند.

علائم بواسير داخلي چيست

بواسير داخلي و بواسير خارجي داريم. اين دسته بندي بر اساس شرايط و محل شروع بواسير انجام شده است. در بواسير داخلي رگ هاي داخل مجراي مقعد ورم مي كنند. اين بواسير با چشم ديده يا احساس نمي شود و معمولا درد كمتري هم دارد. فقط در زمان دفع مدفوع با فشاري كه براي خروج آن وارد مي شود كمي احساس سوزش و گاهي هم خونريزي خواهيد كرد.

هموروئيد (Hemorrhoid) وريدهاي متورم در بخش هاي تحتاني ركتوم و مقعد است. گاهي اوقات ديواره اين عروق متورم و كشيده آنقدر نازك مي شود كه وريد بيرون زده، تحريك مي شود و بخصوص مدفوع وريد را تحريك كرده و موجب خراش و تحريك ديواره وريد مي شود. به هموروئيد متورم و برجسته پايل يا دستك (قل) نيز گفته مي شود.


تصوير شماتيك هموروئيد داخلي و خارجي

هموروئيد عامل شماره يك خونريزي از مقعد است و شايعترين علت منجر به خونريزي مقعد است كه به مراقبين بهداشتي مراجعه مي كنند. بندرت خطرناك است و معمولا در طي چند هفته درمان كاملا برطرف مي شود. اما بايستي براي اجتناب از تشديد و بدتر شدن بيماري، خيلي زود به مراكز درماني مراجعه كرد. اگر هموروئيد خودبخود برطرف نشد يا خيلي دردناك بود، بايستي به جراح عمومي مراجعه كرد و طي يك جراحي سرپايي برطرف مي شود.

انواع هموروئيد
هموروئيد داخلي و هموروئيد خارجي

هموروئيد به دو دسته هموروئيد داخلي و هموروئيد خارجي تقسيم مي شود. هموروئيد داخلي به اندازه كافي داخل ركتوم هست كه نمي توان آن را ديد يا احساس كرد. معمولا دردناك نيست زيرا اعصاب حسي درد اندكي از اين ناحيه عبور مي كند. خونريزي ممكن است تنها نشانه هموروئيد داخلي باشد.

هموروئيد خارجي در مقعد قرار دارد، جايي كه اعصاب حس درد زيادي عبور كرده، بنابراين دردناك بوده و گرايش به خونريزي دارد.

 گاهي اوقات هموروئيد بيرون مي زند يا بزرگتر شده و به صورت برجستگي از اسفنكتر مقعد بيرون مي زند. در اينصورت مي توانيد آن را به صورت يك برجستگي مرطوب و صورتي رنگ تر از ناحيه اطراف خود ببينيد. همچنين دردناك بوده و بخصوص در زمان دفع مدفوع خيلي درد مي كند.

هموروئيدي كه بيرون زده است معمولا خودبخود تو كشيده مي شود. حتي اگر خودبخود به داخل كشيده نشود، مي توان به آرامي آن را فشار داده و به داخل مقعد فرستاد.

 ممكن است در هموروئيد خارجي لخته خون تشكيل شده و رنگ آن را به ارغواني يا آبي تبديل كند. اين را ترومبوز مي نامند. در اين حالت درد زياد داشته و خارش دارد و خونريزي مي كند. زماني كه لخته حل شد، ممكن است هنوز مقداري از پوست باقي مانده باشد كه تحريك پذير بوده و درد مي كند.

علت هموروئيد چيست؟

 اگر شخص داراي سابقه خانوادگي باشد و والدين وي همورئيد داشته باشند، به احتمال بيشتري دچار هموروئيد مي شود.

تجمع فشار در قسمت تحتاني ركتوم مي تواند روي جريان خود ناحيه تاثير گذاشته و موجب تورم وريدها شود. اين حالت در افراد داراي وزن بالا، افراد چاق و يا حامله بيشتر ديده مي شود. همچنين هموروئيد ممكن است در اثر موارد زير رخ دهد:

زور زدن شديد در طي اجابت مزاج
فشار آمدن به مقعد و ركتوم در حين انجام كار سنگين يا بلند كردن وزن سنگين

افرادي كه بمدت طولاني مي ايستند يا مي نشينند نيز در خطر بالاي ابتلا به هموروئيد هستند.

افرادي كه يبوست دارند و يا اسهال دارند و خود را خوب تميز نمي كنند نيز به هموروئيد مبتلا مي شوند. سرفه كردن، عطسه كردن و استفراغ نيز مي تواند موجب تشديد هموروئيد شود.

چگونه از هموروئيد پيشگيري كنيم؟

خوردن فيبر: يكي از راه هاي خوب پيشگيري از هموروئيد مصرف غذاهاي گياهي (سبزيجات، ميوه، دانه هاي كامل، مغزها، دانه ها، لوبياها و حبوبات) است.

نوشيدن آب: نوشيدن آب به پرهيز از خشك و سفت شدن مدفوع و يبوست كمك مي كند، بنابراين فشار كمتري در حين اجابت مزاج به مقعد و ركتوم وارد مي شود. ميوه ها و سبزيجات سرشار از فيبر حاوي آب زياد هم هستند.

ورزش: فعاليت جسمي از قبيل راه رفتن روزي نيم ساعت، ورزش هاي ديگر راهي براي به حركت درآوردن خون در عروق و همچنين به حركت انداختن روده ها مي باشد.

 دفع بموقع: بلافاصله بعد از احساس نياز به دفع مدفوع، توالت كنيد. بيشتر بخوانيد: هموروئيد - مركز آموزشي و درماني حضرت وليعصر(عج)

علائم بواسير خارجي چيست

بواسير خارجي در كناره هاي مقعد ايجاد مي شود و ممكن است با بواسير داخلي همزمان به وجود بياد. علائم بواسير خارجي شامل خارش در موقع تحريك روده و خونريزي است. چون پوست ديواره هاي مقعد نازك هستند و اعصاب زيادي هم در اين ناحيه وجود دارد به همين دليل بواسير خارجي با درد و خونريزي زيادي همراه است. در بواسير خارجي وقتي كه بواسير به بيرون مي آيد خودش را به صورت برجستگي هاي لزجي نشان مي دهد كه موقع عبور مدفوع باعث درد زيادي مي شود.

علائم بواسير در زنان

بواسير در زنان بيشتر در زمان بارداري ايجاد مي شود. علائم بواسير در زنان هم با درد و خونريزي همراه است. از ساير علاپم بواسير در زنان مي توان به موارد زير اشاره كرد.

  • خارش و درد در ناحيه مقعد
  • برجستگي هاي بيرون آمده از ناحيه مقعد
  • التهاب مقعد
  • بي اختياري مدفوع

همه چيز درباره بواسير خفيف

بسياري از بواسيرها جزء بواسير خفيف هستند. شما با كمي رسيدگي و درمان مختصر مي توانيد از دست بواسير راحت شويد. اما اگر بواسير خفيف را در زمان مناسبش درمان نكنيد بواسير شما شديدتر خواهد شد و مجبور به تحمل درد زيادي هم خواهيد بود و مسلما راه درمان بواسير هم سخت تر خواهد شد. پس زماني كه احساس كرديد در ناحيه داخل مقعدتان ناراحتي هايي داريد هر چه سريعتر به ما مراجعه كنيد.

آيا بواسير خطرناك است؟

خيلي ها از من مي پرسند كه بواسير خطرناك است يا نه. در جواب مي گويم كه بواسير اصلا خطرناك نيست. اگر بواسير در زمان مناسب تشخيص داده شود و درمان مناسب آن تجويز شود به راحتي از بين مي رود و خطري هم شخص را تهديد نمي كند. بواسير بيشتر در زمان هايي كه با خونريزي همراه است كمي خطرناك مي شود، كه آن هم به خاطر بواسير نيست. چون در اين حالت احتمال دارد دليل بيماري شما از بواسير نباشد بلكه بيماري ديگري داشته باشيد كه علائم آن با بواسير مشترك باشد.

پس بهترين كار اين است كه هر كدام از علائم بواسير را در خودتان ديديد يا احساس كرديد زودتر به يك پزشك مراجعه كنيد تا معاينه دقيق شويد. براي پيشگيري از بواسير هم بايد مواردي را رعايت كنيد چون رعايت نكردن برخي موارد بواسير شما را شديدتر مي كند و يا باعث مي شود به بواسير مبتلا شويد.

  • هميشه در رژيم‌ غذايي‌ خودتان غذاهاي فيبر دار داشته باشيد.
  • غذاهاي فيبردار بخوريد تا يبوست نشويد.
  • در يكجا بيشتر از حد نايستيد يا ننشينيد.
  • مواظب باشيد تا چاق نشويد.

به ياد داشته باشيد كه بواسير به تنهايي بيماري حساب نمي شود. بواسير يك مشكل موضعي است كه با كمي مراقبت و رسيدگي به خودتان مي توانيد جلوي آن را بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.